...

...

" تجول فى الموقع وحدث مخك بنجاح ... سوف تجد كل ما هو جديد ومفيد وممتع " ... للتسجيل فى الموقع : هــنـا ... للتواصل معنا : هـــنــا
...

أهـم عـشر حاجات في حياة البنات ؟؟

.
هذا الموضوع له علاقة بقسم : للنساء فقط ، ثقافة لذيذة




أهم عشر حاجات في حياة البنات هي : الرغى ، النكد ، ماما ، الشوبنج ، الطبيخ ، الأطفال ، الخياطة ، الدهب ، الجنس ، اللبس .... وسنوضحهم باختصار :

1) الـرغـى : إذا كنت خبيراً بأمور البنات فإنك تستطيع أن تميز عدة أنواع من الرغى :
رغى فطرى ينشأ مع البنت بعـد انتهاء الرضاعة فتجدها تتحدث مع أمها ومع أختها ومع دميتها ( عروستها ) ومع أخيها الرضيع ، ونوع بيتولد مع شعـورها بالحب ، فتجدها بتدلق كلام مع كل صديقة ومع كل أفراد العيلة ، ونوع يظهر فجأة إذا جلست البنت في وسط شلة بنات فتجدها تبدع إبداعاً مبهراً في تفسير مقتل سوزان تميم وطريقة عمل طاجن المسقعة باللحمة الضانى .


2) الـنـكـد : وهو مرتبط بالطبيعة المنزلية حيث أن البنت في جميع أعمارها تقضى في المنزل أكثر مما يقضيه الرجل .


3) مـامـا : دائما ما ترتبط البنت بأمها سواء قبل الجواز أو بعده ... قبل الجواز تحب ترجع من بره تحكى لأمها كل حاجة عن حمادة اللي وقفت معاه النهارده وعن هيثم اللي جه يستلف منها كشكول المحاضرات .


4) الـشـوبـنـج : عشق أبدى لا نهائي غير محدود ... للف في وسط البلد وفى كايرو مول وجنينه مول والعتبة وزنقة الستات وطلعت حرب وفى محال الأحذية وما شابه في كل دولة عربية .


5) الـطـبـيـخ : تبدأ البنت حياتها بكتاب الطبخ مثل كتاب أبلة نظيرة أو كتاب تعلمي الطبخ في ثلاثة أيام ( ما كانش حد غلب ) وغالباً تضع البنت الكتاب على يمينها وتحت يديها حلة وفيهما بصلة وسكينة وتقرأ .... خرطي البصلة وضعي ملحاً وفلفلاً وانتظري حتى تحمر البطاطس ... الخ .


6) الأطـفـال : عندما ترى البنت طفلاً صغير فإنها سرعان ما تفرد دراعها قائلة ( يا خراشى يا اختى كمال امو يا ناس ) .



7) الـخـيـاطـة : نادراً ما تجد بنت ليس لديها ماكينة خياطة ( سنجر أو نفرتيتي ) ، وتجد البنت في جميع مراحل عمرها مهتمة بالخياطة ، ليلى الطفلة تخيط فستاناً لعروستها ، وليلى بنت ستاشر 16 سنة بتخيط شنطة لنفسها وبتطرزها وتحط لها ترتر، وليلى الأم تلم شرابات العيال وتخيطها ، وتخيط زراير القمصان المقطعة .


8) الذهب : لا يعبر حب البنت عن طمع أو جشع لكنه طبيعة أنثوية فطرية أول ما البنت تتولد يجروا يخرموا ودانها عشان يجيبوا ليها حلق بتاع ربع جرام ، وتتوالى مظاهر حب البنت للدهب عبر سنوات عمرها ، شوية تمشى تشخلل بالدهب اللي في أيديها ، وشوية : أنا عايزة خاتم يا بابا ، وشوية البيت واقف على رجل واحدة عشان فردة حلق ليلى ضاعت فى الأوتوبيس ، وحتى فى الأزمات أول فكرة دائماً في دماغ البنت المتزوجة هي : خد بيع حتتين الصيغة دول يا أبو فوزي .


9) الـجـنس : فضول دائم للبنت من أول ما تدخل سن البلوغ إلى ما بعد الجواز ، ويصل إلى ذروته عند بلوغ سن الجواز فى العشرينات من عمرها .



10 ) الـمـلابـس : نادراً ما يمر أسبوع على البنت إلا وتكون اشترت فستاناً أو تونك أو بلوزة أو بدى ( بضى ) أو جيبه أو طرحة أو شراب فيليه أو جزمه أو صابوه أو توكة شعر أو معصماً وغيرها ، وتجد دائماً دولاب ملابس البنت يكفى لكساء الشعب الصومالي !!!!


هذه أهم عشر حاجات عند أغلب البنات وهناك قليل جداً من البنات من لا ينطبق عليها مثل هذه الأشياء ... فنرجو منكى أختي الكريمة التعليق على الموضوع : هل هذا الكلام صحيح أم مبالغ فيه وما رأيك في الموضوع ؟؟

هل أعجبك الموضوع ..؟ هل استفدت منه ..؟ هل تتفق أو تختلف مع محتواه من وجهة نظرك ..؟ ننتظر منك تعليقك هنا أسفل الموضوع

Share/Bookmark

هناك 119 تعليقًا:

  1. السلام عليكم

    هههههههه والله البعض مين اللي قلته صحيح
    وميه ميه

    بس اكثر شي عند البنات الشوبينق

    تشكر اخي


    جنات

    ردحذف
    الردود
    1. غير معرف09 مايو, 2013

      برنسيسة يا برنس

      حذف
  2. ههههههههههههههههههه
    هههههههههههه
    انت جبت الى محدش جابه تسلم الايادى
    الله يهدn
    وبجد المدونه دى عجبتنى ولو انها مش سكتى بس مجرد صدفه

    ردحذف
    الردود
    1. غير معرف31 يناير, 2013

      تسلم ايديكي

      حذف
  3. غير معرف20 أكتوبر, 2009

    اللى كتيتة صح بس انت لية كمان ماعرضتش الافكار اللى بيفكروا فيها الاولادعشان يبقى الموضوع كامل وعشان ماتكون متحمل على البنت زيادة شوية وكمان عايز اعرف انت عايزالبنت تفكر ازاى

    ردحذف
  4. رااااااااائع21 أكتوبر, 2009

    موقع راااااائع ومواضيع جميلة ومفيدة جدا جدا .. انا من الزوار الدائمين لهذا الموقع المميز

    ردحذف
  5. دانتة داهية والله
    اتفق معاك في اغلب اللي قلته الا الخياطة لانو بنات اليوم معادشلهم خاطر للحاجات دية

    ردحذف
  6. لاء طبعا انت كده وحشتى صورتنا امام الناس البنات مش سطحين اوى كده ممكن بس لما تحب تتنازل عن عقليتها شويه

    ردحذف
  7. هههههههههههههههههههههه

    يابنى حرام الى انت كاتبه دا هههههههههههههه

    بس ميمنعشى ان كلامك معظمه صح..

    بس الخياكه دى بقت موضه قديمه اوى..هى والطبخ..

    مالها يعنى الديليفارى..ولا الملابس الجهازه..

    بس انت نسي حاجه مهمه للبنت..

    النت

    هههههههههههههههههه

    يسلمووووووووووووووووووو

    ردحذف
  8. نسيت اهم 3 حاجات تعشقهم المرأه

    الكلام الرومانسى

    الدلال والمعامله بكل رقه

    الدلع وإشباع احساسها بالإنوثه

    بهم تمتلك قلب وعقل المرأه

    ردحذف
  9. غير معرف26 أكتوبر, 2009

    لا مش كل البنات تفكر بنفس الطريقة

    ردحذف
  10. غير معرف27 أكتوبر, 2009

    دلوقتى مش كل البنات بتفكر كده المهم دلوقتى عند البنات الشغل والدراسه وبعد كده ممكن اى حاجه تانيه

    ردحذف
  11. غير معرف27 أكتوبر, 2009

    هااا والله خوش كلام بس لون أنك أموضحه أكثر لفهمنا أكثر بس يلاااا معقول لمبتدئه مثلج تكتب كذا
    من (كيفي مزاجي)

    ردحذف
  12. مش شرط يبقى كل اللى كاتبه صح ده مجرد رأى

    ردحذف
  13. غير معرف29 أكتوبر, 2009

    يعني والله شوف هو انا ما اعتقدش انو ولا بنت ما بتفكر في نفس الطريقة الغالبية اه

    بس في حاجات انت نسيها

    يعني
    1-النت
    2-انو تحس البنت بانوثتها
    3-تحس بالحنان
    4-البنات بتحب الدلع زيادجة عن الزوم انا مش عارف ليش

    ردحذف
  14. غير معرف30 أكتوبر, 2009

    ههههههههههه
    فيه فعلا بعض بنات كده
    بجد مشكلة
    بس معتقدش ان كل البنات كده
    بس برده تقريبا انت بتبالغ شوية
    فيه بنات كتير برده
    مبتهمهاش المظاهر وبس

    ردحذف
  15. غير معرف05 نوفمبر, 2009

    ياعم روق
    بنات اية بس
    هما مملين اه بس
    الدنيا من غيرهم
    متسواش
    ههههههههه

    ردحذف
  16. غير معرف12 نوفمبر, 2009

    مش اوى كدة انت مكبر المواضيع ومش كل الحاجات صح
    ع العموم شكرا ومستنيين منك موضوع مماثل عن الولاد
    شكرا

    ردحذف
  17. غير معرف13 نوفمبر, 2009

    أنـــأ في رأيي أقول ..

    كوني بنت بعض من هذا الكلام قد يكون صحيحا


    لكن البعض الثاني افتراء و تحامل ..



    عشان كذا نتمنى انك تعمل موضوع ثاني ..


    بس هالمرة عن الأولاد عشان الكفة ما ترجح لحد ..





    و الله ولي التوفيق ..





    أستغفر الله الذي لا إله إلا هو الحي القيوم و أتوب إليه

    أستغفر الله الذي لا إله إلا هو الحي القيوم و أتوب إليه

    أستغفر الله الذي لا إله إلا هو الحي القيوم و أتوب إليه ..




    استغفروا ربكم ياناس

    ردحذف
  18. غير معرف24 نوفمبر, 2009

    بعضة صحيح لكن أنا لابل اقاربىفقط لا ينطبق الكثيرعليا واعتقدانه مبالغ بية وقد يكون اسائه للكثير من الفتيات وأنت شاب ستلقى هجوم من الفتيات
    وشكراموضوع رائع ولكنأريده المرةالمقبلةعن تصرفات الشباب الطائشة

    ردحذف
  19. غير معرف01 ديسمبر, 2009

    هوفعلن تقريبا صحيح لكن موضوع الخياطه لا والطبخ ممكن بردو لكن مش كل البنات بتفكر كده في بنات بقت تفكر اكتر في الدراسه والشغل انا مسلن لما خطت دراستي اتغيرت اتدمرت ومفيش اي حاجه خلتني انسا ولا شوبنج ولا دهب ولا حاجه بس يا ريت تكتب بردو عن الولاد وهتلاقي كتيييييييير هيساعدوك علموضوع شكرا انا مومو

    ردحذف
  20. غير معرف10 ديسمبر, 2009

    هههههههههه لا فى اهتمامات تانيه كتير زى الرومانسيه واهيمان والحب وانها تقضى معظم وقتها فالتفكير فالحبيب وال هيجبهولها المقبله الجايه وهيكلمها امتى وكده متهيا لى ان ده بقى اهم شئ دلوقتى فمعظم دماغات البنات.بس التعليق روووووووعه بصراحه

    ردحذف
  21. غير معرف12 ديسمبر, 2009

    والله مش كل الي انت قلته انا مهتمه جدا بالشوبينج والرومانسيه والحب ده اهم حاجه عند ايبنت

    ردحذف
  22. غير معرف16 ديسمبر, 2009

    مفيش اي حاجه في الدنيا ممكن تتساوي بلحب عند اي بنت
    حتي الدراسه والبيت مهمين بس الاهم حبيبها بتحب تعيشه اجمل لحظه وتخلي احسن انسان في الكون وبعدين البيت بقي من الاكل لو بتحب الانسان ده هاتعمل علشانه اي حاجه بيحبها سواء اكل او لبس او حيتها كلها
    وشكرا علي الموضوع الجميل ده

    ردحذف
  23. غير معرف28 ديسمبر, 2009

    قد تكون البنات هكذا فى مجتمع معين ولكن لا تنسى ان من المجتمعات مثل المجتمع الفلسطينى لا يكون هم البنت الا ان تحافظ على اخيهااو ابيها او زوجها من الموت القادم ولهن كل الاحترام والتقدير ولكن اسال الله ان تحقق البنات رغبتها فى حدود دينهادون الانتقاص من حقها فى الحياة الكريمة كما اوصى الله ورسوله

    ردحذف
  24. غير معرف15 يناير, 2010

    مش اللى اتقال صح لان ده بالنسبه للبنات المرفه بس

    ردحذف
  25. غير معرف17 يناير, 2010

    واللة الموضوع كتيييييييير حلو موجود منة بنات كتير كدة بس مش كلهم طبعا

    ردحذف
  26. غير معرف17 يناير, 2010

    كلامك قد يكون نوعنماصحيح لكن في نفس الوقت في أشياء بالغت فيها كثير..أنا بنت وفي أشياء ذكرتها ما تهمني كثير ..وفي أشياء ذكرتها موجوده عند بعض البنات..بس البنات مختلفين خصوصا في الوقت الحاضر .. وبصراحه الواحد ماصار يعرف يميز البنت من الولد .. إختلطت الأفكار والطباع وصار الولد مثل البنت والبنت مثل الولد ..لكن ابرز صفات الأنثى التي تبقى معها إلى أن تموت وهي العاطفه المليئه بالحنان ..والتي قد تصيطر على عقلها كليا ..

    ردحذف
  27. غير معرف20 يناير, 2010

    والله عندك حق فى كل اللى قولتة وانا بنت سنى 12 سنة وعندى 3 بنات اخاتى اكبر منى واعرف الحاجات دى

    ردحذف
  28. غير معرف18 فبراير, 2010

    انا بنت و بقول ان كل الحاجات دى فعلا منطبقة على البنات و النساء.

    ردحذف
  29. ابدان ولا صفه و عيزا اقول انك فكرنا تفهيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييين اوي وانا ممكن اكون مبعترفش بالبنات دول وانتا نسييت اهم حاجات ممكن انك تعلق عليها تحياتي نونا

    ردحذف
  30. غير معرف19 مارس, 2010

    بصراحه كلامك مبالغ فيه اوووووووووووووى مش للدرجه دى ممكن تكون بعض الصفات دى موجوده فى البنات بس مش البنات ومش كل الصفات تتواجد فى بنت واحده ومن الطبيعى ان البنت تهمتم بالمطبخ لانها بتهتم عشان زوجها او اخوها او ابنهايعنى لو البنت مش مهتمه بنفسها تقولوا دى مهمله ولو مش مهتمه بالطمخ تقولى دى خايبه ايه الى بيضيكم بالظبط .وعلى العموم موضوع دمه خفيف اووووى وطبعا شكله ضحك مش جد تحياتى ليك ...

    ردحذف
  31. فعلا الموضوع هزار مش جد .. لأن فيه بنات كتير لهم إهتمامت اخرى بجانب بعض هذه الأشياء ..
    وعموماً هذه الأشياء لا تعيب البنت ولكن الذى يعيبها أن تكون إهتمامتها داخل هذا الإطار فقط

    تحياتى لكم : مدير الموقع

    ردحذف
  32. غير معرف20 مارس, 2010

    ههههههههههههه لا طبعا البنات اكبر من كده

    ردحذف
  33. غير معرف21 مارس, 2010

    والله احييك على الكلام ده بس برده مش كل البنات بتعمل كدة

    ردحذف
  34. غير معرف02 أبريل, 2010

    على فكرة مش كل كلامك صح احنا مش تافهين اوى كدة حكاية الخياطة دى قدمت اوى والطبيخ ده حاجة خنقةوالدهب انا عن نفسى بكرة الدهب وبمووت فى الفضة ومش كل البنات رغايين ومش كلهم نكديين وبعدين على الاقل احنا عندنا 10 حاجات زى مانت بتقول الدور والباقى على اللى معندهمش غير التسلية بالبنات وقاعدين يفكروا فى عيوبهم ومش وراهم حاجة غيرنا وياريت تعرف المثل اللى بيقول
    لاتعايرنى ولا اعايرك الهم طايلنى وطايلك

    ردحذف
    الردود
    1. غير معرف12 مايو, 2013

      انا معاكي في كل اللي انت بتقوليه ده

      حذف
  35. غير معرف03 أبريل, 2010

    الكلام دى جميل ؤصحيح بس مش كل البنات رغية

    ردحذف
  36. غير معروف05 أبريل, 2010

    كل حاجة صح بس مش كل البنات بتحب الطبيخ

    ردحذف
  37. غير معرف08 أبريل, 2010

    والله كل كلامك صح بس بصراحه مش مع كل البنات و\بعدين ده مع البنات المدلعين اوى وبعدين مش كل البنات بتحب الرغى ولا الشوبنج واى حد لما بيشوف طفل جميل بيعجب بيه وفيه بنات مش صحبه مامتها اوى

    ردحذف
  38. غير معرف12 أبريل, 2010

    لالالالالالالامش كل دا عند البنت يعنى انا لا بحب اللاغى ابدا ولا الذهب وفى كتير زى

    ردحذف
  39. على فكرة دا كلوا غلط اهم حاجة عند البنات الستر

    ردحذف
  40. غير معرف16 أبريل, 2010

    هههههههههههههههههههههههههه

    بجد موضوع جامد جدا تسلم ايدك فعلا معظم الحاجات دى موجودة فى البنات كلها وخصوصا الرغى والنكد

    ردحذف
  41. غير معرف21 أبريل, 2010

    ههههههههههههه حلة ولله بس ربنا هيحاسب

    ردحذف
  42. غير معرف29 أبريل, 2010

    انى سنتيك سوووووووووووووووووووده

    ردحذف
  43. غير معرف30 أبريل, 2010

    اكيد البنات بتحب كده بس فين الحادى عشر وهى حب البنت لابن الجيران

    ردحذف
  44. هو مش كلها صح عشان عندى اهم شىء هو المستقبل والمستقبل مش بس الزواج ولاكن المكانه العلمية مهمة

    ردحذف
  45. اعتقد ان العلم و الوعى اهم شىء يجب ان تهتم بهى البنات لنها عفل المستقبل

    ردحذف
  46. اهم شىء للبنات هو العلم و الوعى لانها امهات وعقل المستقبل

    ردحذف
  47. غير معرف11 مايو, 2010

    اهم حاجة عندالبنات الستر والسعادة الزوجية

    ردحذف
  48. عوزين اهم عشر اشياء عند الشباب 1 - اكيد لازم ينكد على مراتة قبل النوم لو ما نكدش علية ما يعرفش ينام

    ردحذف
  49. غير معرف16 مايو, 2010

    موضوع جامد جدا جدا جدا وبيحصل على طول بس يعنى ممكن توقع منا حاجات يعنى مثلا الخياطه متلا الدهب مبحبوش كده يعنى بس بجد موضوع هايل

    ردحذف
  50. كل الى قلتة صح بس محدش عندةمكنة خياطة كلةالمحلات على عدل والشنطة انا بشتريها مش بعملهابس اهم حاجة عند البنت همة صحبهاوستار اكادمى

    ردحذف
  51. غير معرف29 مايو, 2010

    هههههههههههههههه واللة الكلام كلة صح يسلمو الايادى

    ردحذف
  52. غير معرف01 يونيو, 2010

    بصراحه الكلام ده صح بس مش كله كده وانا مش كده خلص لان لزم نعمل حساب بابا ماما فى المصريف صح فى فعلا بنات كل امتحان لزم تنزل تجيب لبس بس ليه ما يقضيه باللى عندها صح ممكن حد يرد عليا

    ردحذف
  53. غير معرف11 يونيو, 2010

    من اهم حاجه فى الحياه هو الحب الك ناسى الحب محمود صبحى شتا فارس الرومنسيه كوكو الحزين

    ردحذف
  54. غير معرف11 يونيو, 2010

    اهم حاجه هى الحب الكل ناسى الحب


    مع تحيات \ فارس الرومنسيه كوكو الحزين


    ا\ محمود صبحى شتا

    ردحذف
  55. غير معرف12 يونيو, 2010

    كلامك كلة تمام جدا يا مان0
    بس انت نسيت اهم حاجة

    الفلوووووووووووووووووووووووووس

    اينعم محدش مبيحبش الفلوس بس هما بزيادة

    ردحذف
  56. غير معرف16 يونيو, 2010

    هو فعلان الكلام دة فى كل البنات بس عن نفسى انا مبعرفش انكد على حد لانى فرش واى نعم بموت فى شى اسمة شوبنج جداااااااااااااا والدهب جداااااااااااا بس انا مش بحب اعمل اكل الى بحبة فقط

    ردحذف
  57. غير معرف18 يونيو, 2010

    البنات رغاية ونكدية فعلا

    ردحذف
  58. انا اسمى محمد السلام عليكم يااخى انت كلمك كلة صح اناشايف انى البنت بعد الزواج بياقبا فى مشاكل مع الزوج لانى كل واحد بيقبة نفسة فى وحدة تانية وعمومن الذهب هو الزينة بتاعت البنت

    ردحذف
  59. غير معرف04 يوليو, 2010

    ههههههههههههههههههههههههههههه
    بجد الموقع رائع وعندكو حق البنات ديه الكل حاجة فى حياتها ادهب والتسوق الشوبينج مش عارف لية مايبقوش زينا هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

    ردحذف
  60. أنس باسم05 يوليو, 2010

    فعلا موضوع جميل للاهتمام بالبنت لكن انا مش متفق معاكفى بعض الحاجات يعنى مثلا الطبيخ قليلة جدا البنات اللى بتعرفتطبخ ومعظمهم مقضينها ديلفيرى و تيك اواى والخيا طة موضة قديمة اوى وكلنا اولادو بنات بنعجب بالاطفال الصغيرة الجميلة وكمان مش كل البنات سطحية فى بنات مهتمة بالدراسة والمذاكرة ولكن فى بنات بينطبق عليها الشوبينج وحب الدهب والنت والكلام اللى انت قولته ماعدا اللى انا علقت عليه وانا بحييك اشد التحية على هذا الموضوع الجاااااامد شكرا

    ردحذف
  61. غير معرف08 سبتمبر, 2010

    البنت التي بها كل الصفات التي ذكرت اكيد سطحية وتافهه

    اتوقع ان الصفات لا تجتمع كلها في بنت وحدة وبعدين ما شاء الله البنات اصبحوا اكثر عقلانية وايجابية وتدين.....

    ردحذف
  62. غير معرف21 ديسمبر, 2010

    هو الكلام دة نصة صح والنص التانى مش صح بس ياريت تكتب عن الولاد مش البنات بس وعلى العموم تشكر ياسيدى

    ردحذف
  63. غير معرف15 يناير, 2011

    الكلام اعلاه مبالغ فيه جدا ، هناك فتيات لهن اهتمامات ذو نفع وفائدة كما ان حب الاطفال والطبخ ليس قبيحا بل انه فن لم استطاعت اتقانه .
    ارجو الكتابة بحيادة ومنطقية حتى تعم الفائدة
    تحياتي

    ردحذف
  64. غير معرف22 يناير, 2011

    ســــــــــــــكــــــــــــر

    ردحذف
  65. غير معرف12 فبراير, 2011

    فى اشياء صح واشياء غلط

    ردحذف
  66. هبة_ سلوى22 فبراير, 2011

    كل الى انتة بتقولة على البنات دة لو حللتة حتلقية نتيجةطبيعية لحبسة البنات و قهرهم من الجنس الاخر

    ردحذف
  67. غير معرف23 أبريل, 2011

    السلام عليكم تسلم ايديكم

    ردحذف
  68. غير معرف06 يونيو, 2011

    انا بنت واهم حاجة فى حياتى مستقبلى وربى

    ردحذف
  69. غير معرف11 يونيو, 2011

    مبالغ فية شوية

    ردحذف
  70. غير معرف27 يوليو, 2011

    كلوو صح بس الخياطة موضة راحة عليها

    ردحذف
  71. غير معرف27 يوليو, 2011

    اكيد حياة البنا مليانة وفى حجات كتير غير دى

    ردحذف
  72. غير معرف29 أغسطس, 2011

    اكيد احنا كمان فينا عيوب

    ردحذف
  73. غير معرف07 سبتمبر, 2011

    صحيح هذه الحاجات فينا نحن البنات

    ردحذف
  74. غير معرف07 سبتمبر, 2011

    نحن البنات فينا هذه الحجات وخاصة الطبخ والخياطة

    ردحذف
  75. غير معرف29 سبتمبر, 2011

    نااااااايس كلامك صح والله بس هوما سعات بيبقو روخما اوووووووووى

    ردحذف
  76. غير معرف27 ديسمبر, 2011

    صراحة هيد الأشياء صحيحة

    ردحذف
  77. غير معرف27 ديسمبر, 2011

    انا عايزة عن الاولد

    ردحذف
  78. غير معرف23 يناير, 2012

    واللة كلام بعضة صح والباقى هبل وجنان

    ردحذف
  79. غير معرف29 يناير, 2012

    كلام جميل اوى بس انا مش بحب الطبخ

    ردحذف
  80. غير معرف18 فبراير, 2012

    لا تعاتبنى ولا اعتبك دة العيب طايلنى وطايلك وباين عليك على اخرك من البنات وشكراعلى تعليقك

    ردحذف
  81. جامد بس أنا مش قرأتة

    ردحذف
  82. غير معرف02 يونيو, 2012

    خد بيع حتتين الصيغة دول يابو فوزى دى احلى حاجة خلتنى اضحك هههههههههههههههههههههه وكان فى كلام حلو وجميل بس انا بكرة الخياطة و حاجات كتير ثانية بكرها ههههههههههههههههههههههههههههه

    ردحذف
  83. غير معرف05 يونيو, 2012

    بس الحب اهم وبعد كده الجنس مع الحب ال هو الزوج او الخطيب طبعا

    ردحذف
  84. غير معرف23 يونيو, 2012

    انت محق بكل كلمة كتبتها ونشرتها وانا أم وبناتي مرو بهاك المراحل تشكر ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,وووولك جزيل الشكر

    ردحذف
  85. غير معرف25 يونيو, 2012

    هومعظم الكلام صح والشوبينج اتر حاجة

    ردحذف
  86. غير معرف17 يوليو, 2012

    هههههههههههههه معظم الكلام ده مش بيحصل

    ردحذف
  87. غير معرف29 يوليو, 2012

    كلام جميل بس مش كل البنات كده مفيش حد غاوى خياطة اوى

    ردحذف
  88. غير معرف04 أغسطس, 2012

    لا طبعا مش البنات كدة بس فى منهم كدة طيب انت لية اتكلمت عن البنات بس طيب فين الولاد المفروض تتكلم عنهم شوية لان بصراحة اصلا هم كلهم عيووووووووووب وفضايح

    ردحذف
  89. غير معرف15 أغسطس, 2012

    الله اكبر

    ردحذف
  90. هاد كل كلام عيب يعنى مش كل البنات بتحب الخياطه دى مش للبنات اصل لنسوان الكبار يعنى نهارده صارو البنات النكدين يعنى وهو هاد صح من الى كلو ائتو يلى كتبت هاد الموضوع وشكرا ادعوللى بنجاح ويارب ربنا يفقنا جميعا

    ردحذف
  91. غير معرف09 نوفمبر, 2012

    موضوع حلووجمييييييييييل

    ردحذف
  92. غير معرف19 نوفمبر, 2012

    كل هذا الكلام ده صح ولكن اهتممنا بكل هذه الاشياء فراغ الوحده مننا ساعات بتكون مجروحه من شخص معين وبتحاول تنسى جرحها بكل الكلام ده

    ردحذف
  93. غير معرف27 ديسمبر, 2012

    المشكلة دلوقتى انى بنت بس 3\4 الحاجات دى انا مش بعملها انا كده طبيعيه يعنى هموت واللا ايه الحالة خطيرة

    ردحذف
  94. مهما تقولو على البنت ومهما كانت عيوبها فهي اجمل واهم ما في الحياه وشكرررررررررا

    ردحذف
  95. غير معرف03 فبراير, 2013

    اللة يعطيك العافية

    ردحذف
  96. غير معرف28 مايو, 2013

    انا علا الموضوع ده جامد صح كلامك

    ردحذف
  97. غير معرف28 مايو, 2013

    انا علا عايزين موضوع للولاد

    ردحذف
  98. غير معرف05 يونيو, 2013

    واللة دايما البنات مظلومة الولد يعمل مصايب وكلة ع البنت ودة مىمنعش ان في بنات عايزة تتربي

    ردحذف
  99. غير معرف04 أغسطس, 2013

    اي نعممم والله كل كلامك صح الصح هههههههههههههههه
    بس انا مش بحب ابداااا الخياطة والمطبخ
    وبتعب امي دايما ع نزول البشوبينج هههههههههه
    و بزهق صحابي من كترر رغي :p

    ردحذف
  100. غير معرف28 أغسطس, 2013

    كل واحد مننا لة حرية التعبير عن الراى ولو دة رايك فينا شكرا بس احب اقولك على حاجة ان صوابعك مش زى بعضها ولو فى بنت فيها الصفات اللى حضرتك وصفتها دى فى عشر مافهمش الصفات دى على العموم شكرا جزيلا على رايك بس عايزة اقولك على حاجة ان زى ما البنت يوجد فى حياتها عشر حجات مهمة ففى حيات الشاب الف حاجة مهمة

    ردحذف
  101. غير معرف28 أغسطس, 2013

    الله يبارك لك فى زكائك

    ردحذف
  102. غير معرف28 أغسطس, 2013

    المراة نصف المجتمع واذا هى تلد النصف الثانى

    ردحذف
  103. غير معرف28 أغسطس, 2013

    بدون المراة ليس يوجد حب ولا اهتمام ولا مراعاه

    ردحذف
  104. غير معرف28 أغسطس, 2013

    بدون المراة ليس يوجد حب ولا اهتمام ولا مراعاه

    ردحذف
  105. غير معرف28 أغسطس, 2013

    المراة نصف المجتمع واذا هى تلد النصف الثانى

    ردحذف
  106. بص انا معاك فى كل حاجه بس انت شايف تريقة الاولاد علينا رغم اني هما من غيرنا مايسووش حاجه
    هما شاطرين بس فى كده بس في اىحاجه تانيه لا

    ردحذف
  107. غير معرف29 ديسمبر, 2013

    ههههههههههههههههههه بس الكلام دا مبالغ فيه جدا او مش كل البنات كدا انا بكره جدا الشوبينج ورغى من اللى بيتولد بالحب ومش بقرأ كتب عن الطبيخ ومش بحب الخياطة ومش بحب الدهب اوى كدا عادى بالنسبالى ومش بجيب لبس كل اسبوع بس موضوعك جميل ومضحك

    ردحذف
  108. غير معرف06 مايو, 2014

    هذا امر صحيح ولكنة ليس فى كل الحاجات

    ردحذف
  109. غير معرف09 يناير, 2015

    واللة الكلام دة كلة كدب علشان انا عكس الكلام المنشور بشوف غالبا بنات زي تفاصيل الكلام دة

    ردحذف
  110. غير معرف11 أبريل, 2015

    ليس كل البنات كلهم يفكرون بسطحيه و اهتمامتهم تدور ف هذا الاطار فمنهم تفكرهم اعمق من ذلك بكثير ولكن لا ننكر ان السطحيه هي الساده ....

    ردحذف
  111. انت مبالغ اوى فى كﻻمك وخاصتا الرغى والخياطه . البنت أهم حاجة عندها ف دا كله الشوبنج وبسسسسسسسس

    ردحذف
  112. غير معرف03 ديسمبر, 2015

    كللام صحيح ما عدا الجنس مش تمام


    ردحذف
  113. غير معرف13 ديسمبر, 2015

    انت صح الصح واهم حاجه الشوبنج والرغي دول اساس البنت

    ردحذف
  114. غير معرف15 أغسطس, 2016

    موضوع لزيز زي صاحبته...

    رأيي الشخصي والي أنا عليه:-

    1- ساعات ينزل علي رغي لحد ما أتعب وساعات أقل كلمة تحسسني بصداع فظيع ويختلف طبعا إذا كلام خلال وسائط أو مباشر.

    2- أحب النقاشات الهادئة وما أتحمل الصوت العالي والصراخ.

    3- أهتم بالأزياء والموضة وإن كان لبسي عادي ومظهري غير مبالغ فيه دايمآ.

    4- مؤخرا صرت أحب الماكياج مرا يعني بجد ليت عندي وجه مانيكان قمحي أتدرب عليه كل يوم عشان ما أبهدل بشرتي.

    5- الطبخ حسب المزاج فقط ولو طبخة محتاجة وقت طويل في التحضير والإعداد والطهي طلوع الروح أهون علي من إنه أعملها.

    6- مغرمة بالمجوهرات ومولعة بالاكسسوارات والذهب بس الظاهر عندي حساسية من بعض المعادن لإنه بيصير عنقي أحمر واحس بهرش وكنه حابة أقطعه وأحس بكتمة وخنقة ومقدر أتنفس إلا لو خلعته.

    7- الصنادل والكعوب يااااه هوس تعجبني أشكالها وموديلاتها الغريبة فعلا بس يا خسارة قدمي شكلها يفشل لذلك ألبس مقغل لو عند ناس، ومفتوح في الشارع لإنه ظفري مريض.

    8- ما أقدر إلا ألبس قطن أو حرير، الشيفون والدانتيل والأورجنزا والبوليستر كلها تسوي لي نمنمة في جلدي.

    9- جدآ جدآ أحب الرسم على وجوه الأطفال بس ما زاولت هذا الشي ولا مرة بس أعرف اسم الألوان ومن وين أشتريها حهلك بنتي بالرسم ��

    10- أحب الإسعافات الأولية بس بدون دم كتير، يعني جروح بسيطة ركبة، كوع، ساق، يد، كدا بس.

    11- النوم هذا أفضل شي أسويه عشان راسي تهدأ وشحنات جسمي تتوازن.

    12- أكثر النشاطات متعة اللعب مع ابنتي وقراءة كتب تعليمية معها.

    13- أواجه صعوبات قرائية فظيعة وأزمة نفسية حادة لإنه بقرأ الكتاب من هنا وأسكره من هنا ومعد أقدر أستجلب ولا ربع معلومة غير إنه كثير أشياء ما أكون فهمتها وأستوعبتها كويس.

    14- أفضل الكتابة أكثر من الكلام لتلافي اللقاء البصري لإنه يعور عيني خصوصي لو كان لفترة طويلة.

    15- تبغيني أحاول أنتحر وأشنق نفسي قولي لي قومي غسلي حمام، أو نظفي غبار، أو مسحي طاولات ومرايات، أو غسلي وأكوي.

    ممكن لو مرتين تلاتة بس في الأسبوع أوك بس كل يوم لآااااايمكن ما عندي القدرة الذهنية ولا الجسدية لهذا الشي ما أحتمل النشاطات الهادئة الي لازم لها تأني وتركيز مااااا أقدر.

    16- تعجبني الروايات البوليسية والاجتماعية والرومانسية.

    17- الشعر شي مرة جميل لكن للأسف مقدر أفهم معظمه.

    18- أتمنى أرجع لحب الجدل والتأمل في المسائل الفقهية الاجتهادية.

    19- أحلم بالتخلص من النظارة والمشاكل الجلدية لتزداد سعادتي الحالية.

    20- لازمني موظف أمن ينشن علي بالسلاح لما أقرب من المطبخ لإني لو شفت أكل أصير كني نحلة تدور عسل.

    21- يا بنات يا حلوات أوعكم تستعجلوا ع الزواج والخلفة لإنهم هم وغلب وقرف بس بنفس الوقت شي حلو ورائع وأجر وصبر وأنس وزينة حياة.

    22- من أجمل الأشياء في هذا الزمن البلوقات والويب وكل المساحات الحرة الي تسمح للواحد يخفف عن قلبه الحمل.

    شكرا لك يا عسلة

    ردحذف
  115. غير معرف15 أغسطس, 2016

    صحيح تتمة مهمة لكلامي السابق شفتي كيف المسلم يكره الشيطان أنا كذا مع الخياطة لا تخييط زر ولا ستارة ولا مفرش ولا بماكينة ولا يحزنون. بس بحاول أطور هواية حب الرسم والعزف على البيانو وتقوية الحفظ وتطوير الفهم...

    ردحذف

تعليقك سيظهر مباشرة بعد مراجعته :